1 Innledning

NIFU har gjennomført halvårlige spørreundersøkelser blant skoleledere og skoleeiere på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet siden 2009. Denne undersøkelsen er nummer trettien i rekken. Undersøkelsen har fire målgrupper: skoleledere ved grunnskoler og videregående skoler, og kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere. Hver spørring er dokumentert gjennom en egen rapport med tittelen «Spørsmål til Skole-Norge». Undersøkelsen høsten 2023 ble gjennomført i perioden 21. september til 30. oktober. Antall tema som inngår i undersøkelsene varierer fra gang til gang, og noen tema gjentas med jevne mellomrom. I alt inngikk 8 tema i denne undersøkelsen. En oversikt over temaene, og hvilke av gruppene de har gått til, vises i tabell 1.1. Temaene presenteres i hvert sitt kapittel i rapporten.

Tabell 1.1. Tema og målgrupper i Utdanningsdirektoratets spørringer denne runden
Tema Kapittelforfatter Grunnskole Videregående Kommune Fylkeskommune
Digitalisering Ørjan Samuelsen x x x x
Korona og ungdomsskolen Ann Cecilie Bergene x x x x
Arbeid med trygt og godt skolemiljø Hajra Tahir x x x x
Fag- og timefordeling Hajra Tahir x x x x
Leseopplæring og lesemotivasjon Ann Cecilie Bergene x x x x
Ny opplæringslov Maria Njølstad Vonen x x x x
Kunnskapsbehov fra Udir Ann Cecilie Bergene x x x x
Ukraina Ørjan Samuelsen x x x x

Dette er i stor grad en deskriptiv rapport, med mange tabeller og figurer. Siden vi ikke oppgir desimaler i tabeller og figurer, vil ikke alltid prosentandeler summere seg nøyaktig til 100. Vær oppmerksom på at i enkelte analyser er gruppene små. Vi rapporterer primært på observerte forskjeller som er statistisk signifikante ifølge Pearsons kji-kvadrattest (5-prosentnivå), og vi har valgt å omtale slike forskjeller som «betydelige».

Gjenbruk