Tema | Kapittelforfatter | Grunnskole | Videregående | Kommune | Fylkeskommune |
---|---|---|---|---|---|
Digitalisering | Ørjan Samuelsen | x | x | x | x |
Korona og ungdomsskolen | Ann Cecilie Bergene | x | x | x | x |
Arbeid med trygt og godt skolemiljø | Hajra Tahir | x | x | x | x |
Fag- og timefordeling | Hajra Tahir | x | x | x | x |
Leseopplæring og lesemotivasjon | Ann Cecilie Bergene | x | x | x | x |
Ny opplæringslov | Maria Njølstad Vonen | x | x | x | x |
Kunnskapsbehov fra Udir | Ann Cecilie Bergene | x | x | x | x |
Ukraina | Ørjan Samuelsen | x | x | x | x |
1 Innledning
NIFU har gjennomført halvårlige spørreundersøkelser blant skoleledere og skoleeiere på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet siden 2009. Denne undersøkelsen er nummer trettien i rekken. Undersøkelsen har fire målgrupper: skoleledere ved grunnskoler og videregående skoler, og kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere. Hver spørring er dokumentert gjennom en egen rapport med tittelen «Spørsmål til Skole-Norge». Undersøkelsen høsten 2023 ble gjennomført i perioden 21. september til 30. oktober. Antall tema som inngår i undersøkelsene varierer fra gang til gang, og noen tema gjentas med jevne mellomrom. I alt inngikk 8 tema i denne undersøkelsen. En oversikt over temaene, og hvilke av gruppene de har gått til, vises i tabell 1.1. Temaene presenteres i hvert sitt kapittel i rapporten.
Dette er i stor grad en deskriptiv rapport, med mange tabeller og figurer. Siden vi ikke oppgir desimaler i tabeller og figurer, vil ikke alltid prosentandeler summere seg nøyaktig til 100. Vær oppmerksom på at i enkelte analyser er gruppene små. Vi rapporterer primært på observerte forskjeller som er statistisk signifikante ifølge Pearsons kji-kvadrattest (5-prosentnivå), og vi har valgt å omtale slike forskjeller som «betydelige».