9 Kunnskapsbehov fra Udir

Det er et uttalt mål at utdanningssektoren skal ivareta barn og unges læring og trivsel, og at sektoren jobber kunnskapsbasert. Utdanningsdirektoratet (Udir) ønsker å formidle statistikk, forskning og annen kunnskap slik at det blir tatt i bruk og bidrar til utvikling av sektoren. For at dette skal skje må temaene oppleves som relevante for sektor. Dette kapitlet forsøker på denne bakgrunn å kartlegge hvilke temaer aktørene trenger (mer) kunnskap om, og i hvilke kanaler de foretrekker å få denne kunnskapen formidlet.

9.1 Sentrale tema for sektor

Respondentene ble først anmodet om å skrive inn opptil fire temaer de selv har størst behov for at Udir formidler mer statistikk, forskning og kunnskap om i fritekstfelt. Dette ga opphav til en stor mengde data, og vi vil i det følgende forsøke å trekke ut noen kjernesaker i dette materialet, gruppert etter respondentgruppe. Vi har latt mengden data bestemme hvor mange punkter vi presenterer per gruppe.

Vi kan starte med å oppsummere temaene grunnskoleledere har uttrykt behov for mer statistikk, forskning og kunnskap om. Basert på deres tilbakemeldinger, kan vi gruppere dem på følgende måte, rangert etter hvor hyppig de forekommer:

TipsSkoleledere grunnskole
Liste 9.1

1. Lesing, inkludert som grunnleggende ferdighet, lesing i alle fag, og leseopplæring.

2. Skolemiljø

3. Læringsmiljø, inkludert læringsutbytte og elevtrivsel.

4. Tilpasset og tilrettelagt opplæring, inkluderer spesialundervisning.

5. Digitalisering og teknologi, inkludert digital didaktikk, digitale læremidler og skjermbruk.

6. Fravær og nærværsarbeid

7. Psykisk helse og sosialt arbeid, inkludert utenforskap og sosiale læringsaspekter.

8. Vurdering og evaluering, inkludert elevresultater og bruk av nasjonale prøver.

9. Klasseledelse og læringsstrategier, inkludert elevmedvirkning.

10. Grunnleggende ferdigheter

11. Inkludering og mangfold, inkludert arbeid med flerspråklige elever.

12. Foreldre og skole/hjem-samarbeid

13. Elevenes motivasjon og engasjement

14. Spesifikke undervisningsmetoder: tema- og prosjektarbeid, praktisk undervisning, og tverrfaglighet.

15. Lekser og hjemmearbeid, inkludert nytten og effekten av lekser.

16. Lover og regelverk, inkludert opplæringsloven, §9a og andre juridiske aspekter.

17. Profesjonelt fellesskap og lærerutvikling, inkludert kompetanseløftet og lærerutdanning.

18. Kunstig intelligens og framtidens læring

19. Fysisk aktivitet i skolen, helse og læring

20. Utvikling av elevens identitet og selvforståelse, inkludert robusthet og selvregulering.

Hvis vi beveger oss over på skoleledere i videregående, er følgende liste et forsøk på å gruppere og rangere de mest omtalte først:

TipsSkoleledere videregående
Liste 9.2

1. Skolemiljø

2. Digitale læremidler og teknologi, inkludert kunstig intelligens.

3. Lesing, som grunnleggende ferdighet og i sammenheng med andre læringsaspekter.

4. Fullføring av videregående opplæring, inkludert gjennomføring, frafall og skolevegring.

5. Vurdering, inkludert alternative vurderingsformer og vurdering for læring.

6. Forskning på læring og undervisning, bl.a. effekten av fysisk aktivitet, emosjoner og sosiale mediers påvirkning.

7. Elevundersøkelsen og dataanalyse av annen relevant statistikk

8. Psykisk helse, inkludert tiltak for å adressere dette.

9. Klasseledelse og relasjonskompetanse

10. Elevers motivasjon

11. Profesjonell utvikling og oppfølging

12. Opplæringsloven og regelverk

13. Skoleresultater og karakterstatistikk, inkludert å kunne sammenlikne skolens resultater med nasjonale data.

14. Samfunnsmessig betydning av utdanning

Som vi ser er det noen tema som går igjen blant skolelederne, uavhengig av skoletype. Det gjelder spesielt skolemiljø og nærvær/fravær, digitalisering, grunnleggende ferdigheter generelt og lesing spesielt, vurdering, klasseledelse, elevers psykiske helse, juridiske spørsmål, og utvikling i og av profesjonsfellesskapet.

Vi har gjort tilsvarende med svarene fra skoleeiere. Oppsummert og rangert uttrykker skoleeiere på kommunalt nivå behov for mer statistikk, forskning og kunnskap fra Udir på følgende tema:

TipsSkoleeiere kommune
Liste 9.3

1. Differensiert og tilpasset opplæring, samt lærerens rolle i dette.

2. Elevers trivsel og læring, inkludert læreres påvirkning.

3. Utagerende atferd

4. Ufrivillig skolefravær, med særlig fokus på gutter, inkludert skolevegring.

5. Ny opplæringslov og oppfølging i mobbesaker.

6. Forebyggende arbeid i skole og barnehage, og tidlig innsats ved utfordrende atferd

7. Trivsel, motivasjon, og et trygt og godt skolemiljø, inkludert organisering av støttefunksjoner.

8. Lærernes faglige utvikling, klasseledelse, og god spesialundervisning.

9. Ressursbruk og pedagogtetthet.

10. Begynneropplæring.

11. Kartlegging av elevers ferdigheter og behov, inkludert digitale ferdigheter.

12. Tverrfaglig samarbeid.

13. Utdanningspolitikk.

14. Mat og måltider: sammenhengen mellom måltider og læring.

15. Resultater og erfaringer, spesielt fra oppvekst- og barnevernsreformer.

16. Tiltak spesielt for å utjevne sosiale ulikheter og fremme psykisk helse.

17. Innovasjoner i læringsmiljøet og effekter av heldagsskole.

18. Kunstig intelligens: speiselt bruk av kunstig intelligens i lesing i spesialpedagogikk.

Det er kun seks fylkeskommuner som har valgt å liste opp sine behov, men til gjengjeld har de påpekt varierte tema. Disse kan grupperes i følgende fire overordnede temaer:

TipsSkoleeier fylkeskommune
Liste 9.4

1. Evaluering og resultater, inkludert skolebasert vurdering, karakterutvikling, samt målinger og analyser av skolebidrag og elevresultater.

2. Analyse og forskning, blant annet dypere analyse av elevundersøkelser, og følgeforskning på utdanningsreformer, som fagfornyelsen.

3. Overganger og gjennomføring, inkludert statistikk over elevers overganger, spesielt fra videregående til videre utdanning, og statistikk på elever som fullfører videregående opplæring.

4. Ressursforvaltning og profesjonell utvikling, inkludert ressursbruk, behovet for å forstå og utvikle profesjonsfellesskap, kjerneoppgaver i skolen, samt forbedring av kompetanse spesielt innenfor spesialundervisning og økonomisk forvaltning.

9.2 Foretrukne informasjonskanaler

Respondentene ble dernest bedt om å krysse av for inntil tre kanaler de helst vil bruke for å holde seg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir i framtiden. Vi kan starte med å se på svarene fra alle samlet i figur 9.1, før vi presenterer resultatene pr respondentgruppe:

Figur 9.1. Hvilke kanaler vil du helst bruke for å holde deg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir i fremtiden? Sett inntil tre kryss. Alle (N = 682)

Som vi ser er det desidert flest, rundt åtte av ti (79 prosent), som uttrykker at de helst vil bruke udir.no for å holde seg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap. Dette følges av kompetansepakker (38 prosent) og webinar (35 prosent). Det er færrest som har krysset av for sosiale medier (6 prosent) som ønsket kanal. Hvis vi ser nærmere på svarene fra skolelederne, viser figur 9.2 andelene som har krysset av for de ulike svaralternativene:

Figur 9.2. Hvilke kanaler vil du helst bruke for å holde deg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir i fremtiden? Sett inntil tre kryss. Skoleledere (N = 579)

Som det framgår av figuren er det en sterk preferanse for udir.no som informasjonskanal blant skolelederne. Hele 80 prosent av grunnskolelederne, og 75 prosent av skolelederne i videregående, har krysset av for at dette er én av tre kanaler de helst vil bruke i framtiden for å holde seg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir. Dette følges av kompetansepakker, med andeler på henholdsvis 40 prosent og 33 prosent, og webinarer, som 35 prosent av grunnskolelederne og 31 prosent av skolelederne i videregående vil foretrekke. Vi ser videre at en noe høyere andel skoleledere i videregående (33 prosent) har oppgitt at de ønsker seg konferanser, sammenliknet med grunnskoleledere (23 prosent), mens det blant sistnevnte er en noe høyere andel som uttrykker ønske om podcast (12 prosent) enn blant skoleledere i videregående (6 prosent). Kun seks prosent av skolelederne ønsker å benytte seg av sosiale medier for å holde seg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir.

Tabell 9.1 viser svarene fra skoleeier på kommunalt nivå på samme spørsmål:

Tabell 9.1. Hvilke kanaler vil du helst bruke for å holde deg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir i fremtiden? Sett inntil tre kryss. Skoleeiere kommune
Kanaler Andel (%) Totalt (N)
udir.no 78 103
Webinar 40 103
Kompetansepakker 37 103
Konferanser 28 103
Abonnement på e-postvarsel 21 103
Podcast 12 103
Sosiale medier 6 103
Klassiske nyhetsmedier (nett-/papiravis, radio, TV) 3 103
Annet 3 103

Det er også blant skoleeierne en klar preferanse for udir.no som framtidig kanal for å holde seg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir. Vi ser at 78 prosent av kommunene oppgir dette, mens åtte av de ni fylkeskommunene som har besvart undersøkelsen har krysset av for dette. Blant fylkeskommunene er det også hele syv som har oppgitt webinar, mens fire av ti kommuner også gir uttrykk for at dette er en foretrukket informasjonskanal. Det er her verdt å merke seg at preferansen for webinar varierer med kommunestørrelse, hvor det er en lavere andel blant de største kommunene (20 prosent) som uttrykker at dette er en kanal de ønsker å benytte i framtiden, sammenliknet både med mellomstore (51 prosent) og små kommuner (42 prosent) (ikke vist i figur). På tredjeplass hos begge kommer kompetansepakker, hvilket 37 prosent av kommunene og seks av ni fylkeskommuner har oppgitt. Blant kommunene oppgir bortimot tre av ti (28 prosent) også at de ønsker konferanser, noe som ingen fylkeskommuner har oppgitt. Videre ser vi at 21 prosent av kommunene og én fylkeskommune har svart at de helst vil benytte seg av abonnement på e-postvarsel, mens 12 prosent av kommunene har krysset av for podcast, noe også én fylkeskommune har gjort.

Respondentene som krysset av for at det var andre kanaler de helst vil bruke for å holde seg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir framover, fikk anledning til å spesifisere dette i et fritekstfelt. For det første er det én respondent som uttrykker at flere kanaler i seg selv er et gode, og at man dermed ikke bør velge bort noen, mens en annen påpeker at med mye informasjon følger et behov for filtrering, gjerne fra utdanningsavdelingen i fylket. Det blir også understreket at konferanser gjerne kan ta form som webinarer. Andre vektlegger at de gjerne vil ha kurs-/foredragsholdere som kommer på besøk til egen skole, også med presentasjoner av kompetansepakker, eller at de ønsker å benytte seg av regionale nettverk mellom skoler eller skoleledere som informasjonsutvekslingskanal. Én respondent har også oppgitt at vedkommende kunne ønske seg å bruke statistikkverktøyet og visualiseringsløsningen Qlik Sense til dette.1

9.3 Praksisrelevant innhold

For å i framtiden sikre så relevant innhold som mulig og at kunnskapen blir tatt i bruk i praksis ble respondentene også bedt om å rangere ulike typer innhold etter hvor sannsynlig det er at de vil ta det i bruk.

Figur 9.3. Hvilken type innhold er det mest sannsynlig at du vil ta i bruk? Ranger fra øverst til nederst ved å flytte alternativene opp og ned. Alle (N = 551) xlsx

Figur 9.3 viser at bortimot halvparten av respondentene totalt sett rangerer anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning på førsteplass, og ytterligere 34 prosent på andreplass. Tre av ti har satt hovedfunn fra forskningsrapporter på førsteplass, mens 37 prosent har passert dette på andreplass. Rundt to av tre (64 prosent) plasserer forskningsrapporter i sin helhet på fjerde, og siste, plass.

Figur 9.4 viser prioriteringene til skoleledere:

Figur 9.4. Hvilken type innhold er det mest sannsynlig at du vil ta i bruk? Ranger fra øverst til nederst ved å flytte alternativene opp og ned. Skoleledere (N = 465) xlsx

Vi ser at det i begge grupper er høyest andel som rangerer anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning på førsteplass. Dette gjelder 49 prosent av grunnskolelederne og 43 prosent av skolelederne i videregående. Rundt én av tre (31-33 prosent) har satt hovedfunn fra forskningsrapporter på førsteplass over innhold de mest sannsynlig vil ta i bruk. Spesielt blant grunnskolelederne (12 prosent) er det langt færre som har rangert barnehage- og skolestatistikk for kommuner, fylker og landet på førsteplass, men andelen er også lavere blant skoleledere i videregående (20 prosent). I begge grupper er det med god margin høyest andel som har rangert forskningsrapporter i sin helhet på fjerde og siste plass. Dette gjelder 67 prosent av skolelederne i videregående og 60 prosent av grunnskolelederne. Tabell 9.2 viser hvordan skoleeiere på kommunalt nivå har prioritert de ulike typene innhold:

Tabell 9.2. Hvilken type innhold er det mest sannsynlig at du vil ta i bruk? Ranger fra øverst til nederst ved å flytte alternativene opp og ned. Skoleeiere kommune
Type innhold 1. plass (%) 2. plass (%) 3. plass (%) 4.plass (%) Totalt (N)
Forskningsrapporter i sin helhet 1 9 9 80 86
Hovedfunn fra forskningsrapporter 21 28 45 6 86
Barnehage- og skolestatistikk for kommuner, fylker og landet 36 27 30 7 86
Anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning 42 36 15 7 86

Litt i overkant av fire av ti (42 prosent) skoleeiere på kommunalt nivå uttrykker samme preferanse for anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning gjennom å ha rangert dette på førsteplass. Blant disse følger imidlertid barnehage- og skolestatistikk for kommuner, fylkeskommuner og landet, med en andel på 36 prosent som har satt dette på topp. Videre ser vi at 21 prosent har plassert det å få hovedfunn fra forskningsrapporter på førsteplass, mens kun én prosent har satt alternativet å få forskningsrapporter i sin helhet på førsteplass. Når det gjelder sistnevnte plasserer hele åtte av ti skoleeiere på kommunalt nivå disse på fjerde, og siste, plass. Rangeringen til de ni skoleeierne på fylkeskommunalt nivå som har besvart undersøkelsen framgår av figur 9.5:

Figur 9.5. Utdanningsdirektoratet jobber med å utvikle relevant innhold som blir tatt i bruk i praksis. Hvilken type innhold er det mest sannsynlig at du vil ta i bruk? Ranger fra øverst til nederst ved å flytte alternativene opp og ned. Skoleeiere fylkeskommune (N = 8) xlsx

Siden det kun er ni fylkeskommuner totalt, viser denne figuren absolutt antall og ikke prosentandeler. Vi ser at fire av dem har plassert hovedfunn fra forskningsrapporter på førsteplass, og tre har satt anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning der. Kun én av skoleeierne på fylkeskommunalt nivå deler prioriteringen til skoleeierne på kommunalt nivå ved å plassere barnehage- og skolestatistikk for kommuner, fylkeskommuner og landet på førsteplass. Tre fylkeskommuner har imidlertid rangert dette på andreplass. Totalt sett ser det imidlertid ut til å være en preferanse for en kombinasjon av anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning og hovedfunn fra forskningsrapporter som relevant innhold de ser for seg å ta i bruk.

9.4 Hva skal til for at tall og forskning i større grad tas i bruk?

På tvers av respondentgruppene er tilgjengelighet på data et gjennomgangstema. Det samme gjelder anvendelighet og relevans, sammen med ønsket om enkel og klar formidling av data og forskning. Vi går nedenfor gjennom de temaene som nevnes oftest for hver av respondentgruppene.

9.4.1 Grunnskoleledere

Gjennomgangstema blant grunnskolelederne når det gjelder hva som skal til for at de i større grad tar i bruk tall og statistikk er følgende:

  • Tid til utviklingsarbeid.
  • Enkel og tydelig formidling av forskning og data.
  • Relevans for og samsvar med skolens utviklingsmål.
  • Øremerket tid til skoleutvikling i lærernes arbeidstidsavtaler.
  • Lett tilgjengelig forskning med praktiske tips for anvendelse.

9.4.2 Skoleledere i videregående

Anvendelighet og relevans av forskningen er også aspekter skoleledere i videregående trekker fram som viktige, om enn i noe mindre grad enn blant grunnskolelederne. Hyppig nevnte faktorer blant skoleledere i videregående er:

  • Tid til å kunne sette seg inn i foreliggende data og forskning.
  • Tilgjengeliggjøring av forskningsresultater.
  • Oversiktlig formidling som ikke krever inngående statistisk kunnskap.
  • Bruk av webinarer og andre muntlige formidlingsformer.
  • Generell brukervennlighet og tilpasset formidling til lærere.

9.4.3 Skoleeiere på kommunalt nivå

Blant skoleeiere på kommunalt nivå er også relevans og tilgjengelighet viktige faktorer, sammen med ønsket om enkel formidling av informasjonen. De nevner blant annet:

  • Kunnskap som enkelt kan integreres i strategisk utvikling, internkontroll og oppfølging.
  • Gode oversikter over, og tilgang på, analyser av data.
  • Lettleselig og enkel kunnskapsformidling, inkludert materiale som er enkel å navigere og kan visualiseres på en klar måte.
  • Varsling ved publisering av nytt materiale.
  • Poengtert og relevant materiale.
  • Økt kapasitet i sektoren og bedre tverrfaglig innsats.
  • Styrket analysekompetanse.

9.4.4 Skoleeiere på fylkeskommunalt nivå

Blant skoleeiere på fylkeskommunalt nivå er det mest nevnte temaet anvendelighet av data. De nevner blant annet behov for:

  • Datadrevne samtaler ved skolene.
  • Relevante og grafiske framstillinger som kombinerer flere datakilder.
  • Forbedret visuell framstilling av resultater fra Elevundersøkelsen.
  • Brukervennlighet helt ut til klasserommet.
  • Analysekompetanse og pedagogisk bruk av resultater.
  • Lokal relevans av data.
  • Relevant og lett tilgjengelig statistikk.
  • Resultatorientert tilnærming og aktiv bruk av statistikk og forskning.

Disse oppsummeringene framhever et klart behov for tid, relevans, tilgjengelighet og brukervennlighet i formidlingen av statistikk og forskning til skolesektoren.

TipsOppsummering
  • Både blant grunnskolelederne og skoleledere i videregående er det en sterk preferanse for udir.no som informasjonskanal.

  • Andre viktige informasjonskanaler for skolelederne er kompetansepakker og webinarer, mens en relativt sett stor andel skoleledere i videregående også oppgir at de ønsker seg konferanser.

  • Det er også blant skoleeierne, både på kommunalt og fylkeskommunalt nivå, en klar preferanse for udir.no som framtidig kanal for å holde seg oppdatert om statistikk, forskning og kunnskap fra Udir. Blant fylkeskommunene er det også hele syv som har oppgitt webinar, mens fire av ti kommuner også gir uttrykk for at dette er en foretrukket informasjonskanal, selv om denne preferansen varierer med kommunestørrelse.

  • Den største andelen skoleledere rangerer anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning på førsteplass når det gjelder type innhold de anser som relevant og sannsynlig at de vil ta i bruk i praksis. Dette følges av hovedfunn fra forskningsrapporter.

  • Skoleeiere, både på kommunalt og fylkeskommunalt nivå, uttrykker samme preferanse for anbefalinger fra Udir basert på statistikk og forskning, ved at mange har rangert dette førsteplass.

  • Blant skoleeiere på kommunalt nivå er det også en høy andel som har satt barnehage- og skolestatistikk for kommuner, fylkeskommuner og landet på førsteplass som relevant innhold de sannsynligvis vil ta i bruk.

  • På tvers av alle fire respondentgruppene er tilgjengelighet på data et gjennomgangstema når det gjelder hva som skal til for at de i større grad tar i bruk det foreliggende kunnskapsgrunnlaget. Andre sentrale faktorer som trekkes fram er anvendelighet og relevans, sammen med ønsket om enkel og klar formidling av data og forskning.

Gjenbruk