Passer svært dårlig | Passer ganske dårlig | Verken eller | Passer ganske godt | Passer svært godt | Totalt (N) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vi antar at de fleste kvalifiserte søkere vil få læreplass | 6 | 2 | 8 | |||
Vi arbeider hele tiden med å skaffe læreplasser. Dette inngår i det daglige arbeidet | 1 | 3 | 4 | 8 | ||
Vi har utviklet fylkeskommunale mål for inntak av lærlinger på de enkelte fagområder (jf. samfunnskontrakten) | 1 | 2 | 2 | 3 | 8 | |
Vi har konkrete planer om rekruttering av lærebedrifter | 1 | 2 | 4 | 7 | ||
Vi vil bare kunne skaffe læreplass til søkere med opplæringsrett | 1 | 4 | 1 | 2 | 8 | |
Lærebedrifter ser det som aktuelt å si opp eller ta inn færre lærlinger | 3 | 4 | 1 | 8 | ||
Vi vil gjennomføre en egen informasjonskampanje for å skaffe flere læreplasser | 1 | 1 | 5 | 1 | 8 | |
Vi er svært bekymret for situasjonen til elever som søker læreplass | 2 | 3 | 3 | 8 |
9 Tilgang til læreplasser
Fylkeskommunenes vurdering av læreplassituasjonen har vært et gjennomgående tema i tidligere gjennomføringer av Spørsmål til skole-Norge (våren 2022, 2023 og 2024). På grunn av reformer med sammenslåing og oppsplitting av fylker, er det imidlertid vanskelig å sammenlikne situasjonen i eller mellom fylker over tid.
Mangel på læreplasser er en av årsakene til frafall i yrkesfaglig opplæring. Kunnskap om læreplassituasjonen og fylkeskommunenes arbeid med å skaffe læreplasser er derfor viktig for Utdanningsdirektoratet.
Tilgangen til læreplasser er også aktualisert gjennom oppfølging av fullføringsreformen, ny opplæringslov og Samfunnskontrakten for flere læreplasser 2022-2026. Fylkeskommunen plikter å tilby vg3 i skole til de som ønsker opplæring i bedrift, men som ikke har fått tilbud om læreplass innen 1. september. Med ny opplæringslov ble rett til læreplass eller et annet opplæringstilbud på trinn 3 innført fra 2024.
Dette kapitlet beskriver hvordan fylkeskommunene vurderer tilgangen på læreplasser, særskilte fag de opplever utfordringer med å skaffe læreplasser i, og tiltak de har iverksatt for å bedre tilgangen.
9.1 Vurdering av tilgang på læreplasser
Fylkeskommunene ble bedt om å ta stilling til hvor godt utvalgte beskrivelser passer for situasjonen i eget fylke. Tabell 9.1 viser svarene fra syv eller åtte av landets 11 fylkeskommuner:
I vårens undersøkelse svarer samtlige åtte fylkeskommuner som har deltatt i spørringene at utsagnet om at de antar at de fleste kvalifiserte søkere vil få læreplass passer ganske eller svært godt for situasjonen i eget fylke. Det er imidlertid kun to av disse som svarer at beskrivelsen passer svært godt. Våren 2024 svarte fire av ni fylkeskommuner at dette passet ganske godt, mens fem av ni at det passet svært godt, mens antallet i 2023 var henholdsvis to og ni av 11. Det kan dermed se ut til at færre fylkeskommuner anser beskrivelsen som svært passende for situasjonen i fylket nå enn tidligere.
Det er flest fylkeskommuner (4) som uttrykker at utsagnet om at de hele tiden arbeider med å skaffe læreplasser og at det inngår i det daglige arbeidet passer svært godt. Videre uttrykker tre at dette passer ganske godt. Vi ser også at tre fylkeskommuner anser at utsagnet at de har utviklet fylkeskommunale mål for inntak av lærlinger på enkelte fagområder passer svært godt. Det er imidlertid her ganske stor spredning i svarene, og én fylkeskommune mener beskrivelsen passer ganske dårlig.
På motsatt ende av svarskalaen ser vi at tre fylkeskommuner mener utsagnet at lærebedrifter ser det som aktuelt å si opp eller ta inn færre lærlinger passer svært dårlig, og ytterligere fire mener det passer ganske dårlig. Kun én fylkeskommune mener denne beskrivelsen passer ganske godt for situasjonen i fylket. Vi ser på den andre siden at det er relativt stor spredning i vurderingen av å bare kunne skaffe læreplass til søkere med opplæringsrett. Mens fem fylkeskommuner mener denne beskrivelsen passer ganske eller svært dårlig, mener to at den passer ganske godt.
I vårens undersøkelse uttrykker samtlige åtte fylkeskommuner at de ikke er spesielt bekymret for situasjonen til elever som søker læreplass. To fylkeskommuner mener beskrivelsen passer svært dårlig, og ytterligere tre at den passer ganske dårlig. I 2025 er det ingen som mener at denne beskrivelsen passer, verken ganske eller svært godt.
Fem av åtte fylkeskommuner mener at utsagnet at de vil gjennomføre en egen informasjonskampanje for å skaffe flere læreplasser verken passer godt eller dårlig.
9.2 Utfordringer med læreplasser i særskilte fag
Fylkeskommunene ble også spurt om det er særskilte fag hvor de forventer at det blir spesielt utfordrende å finne læreplasser i eget fylke høsten 2025. Fem har svart bekreftende på dette, mens to svarer nei og én vet ikke. Dette framgår av figur 9.1:
De som svarte at de forventer utfordringer i særskilte fag, ble videre bedt om å beskrive hvorfor. Alle fem har valgt å gjøre det. To har trukket fram helse- og oppvekstfag, hvor den ene fylkeskommunen også skriver at de forventer utfordringer fordi det er stor økning i voksne som søker. Den andre fylkeskommunen trekker også fram enkelte fagretninger innen EL (elektrikerfaget) og TIF (teknologi- og industrifag), uten å beskrive hvorfor de forventer utfordringer innen disse. En annen fylkeskommune svarer at det er få læreplasser på medieproduksjon og informasjonsteknologi, og at det utfordringer knyttet til HDP (håndverk, design og produktutvikling), fordi det er “mange små fag og få læreplasser”. Tilsvarende skriver en fylkeskommune at enkelte “små fag er spesielt utsatt i forhold til læreplasser”. Den siste fylkeskommunen forventer utfordringer i særskilte fag på grunn av konjunkturer og økonomi.
9.3 Lokale eller regionale tiltak
Til slutt ble fylkeskommunene bedt om å gi eksempler på planlagte eller iverksatte lokale eller regionale tiltak for å sikre at alle kvalifiserte elever blir formidlet til læreplass. Kun to fylkeskommuner har valgt å gjøre det. Den ene fylkeskommunen har skrevet at de har læreplassgaranti og den andre at de har “[m]øter og samarbeid med opplæringskontorene/samarbeidsorgan”.
9.4 Oppsummering
- Alle fylkeskommunene i utvalget forventer at de fleste kvalifiserte søkere vil få læreplass. Det kan imidlertid se ut til at færre fylkeskommuner anser denne beskrivelsen som svært passende for situasjonen i fylket over tid.
- Ingen fylkeskommuner uttrykker at de er svært bekymret for situasjonen til elever som søker læreplass i fylket.
- Kun én fylkeskommune mener at utsagnet at lærebedrifter ser det som aktuelt å si opp eller ta inn færre lærlinger passer ganske godt. De øvrige synes ikke denne beskrivelser betegner situasjonen i fylket.
- Fem av åtte fylkeskommuner forventer utfordringer med å finne læreplasser i særskilte fag høsten 2025. To nevner helse- og oppvekstfag, mens to også påpeker at det generelt er utfordringer i små fag med få læreplasser.
- De to fylkene som gir eksempler på tiltak for å sikre at alle kvalifiserte elever blir formidlet til læreplass nevnes læreplassgaranti og samarbeidsorgan.