Forfatter

Torstein de Besche

1 Innledning

Hvert halvår kartlegges aktuelle tema knyttet til Skole-Norge. Dette gjøres gjennom en spørreundersøkelse til et utvalg skoleledere og skoleeiere. På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU siden 2009 hatt ansvar for gjennomføringen av undersøkelsene. Denne undersøkelsen er nummer 33 i rekken. Undersøkelsen har fire målgrupper: skoleledere ved grunnskoler og videregående skoler, og kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere. Hver spørring er dokumentert gjennom en egen rapport med tittelen «Spørsmål til Skole-Norge». Undersøkelsen høsten 2024 ble gjennomført i perioden 19. september til 22. oktober. Antall tema som inngår i undersøkelsene varierer fra gang til gang, og noen tema gjentas med jevne mellomrom. I alt inngikk 13 tema i denne undersøkelsen. En oversikt over temaene, og hvilke av gruppene de har gått til, vises i tabell 1.1. Temaene presenteres i hvert sitt kapittel i rapporten.

Tabell 1.1. Tema og målgrupper i Utdanningsdirektoratets spørringer denne runden
Tema Skoleleder grunnskole Skoleleder videregående Skoleeier kommune Skoleeier fylkeskommune
Kunstig intelligens i skolen x x x x
Seksualitetsundervisning etter LK20/LK20S x x x x
Støtteressurs om kjønn og identitet x x x x
Bedre og mer inkluderende avgangsmarkering og russefeiring x x
Kryssløp i vgo x
Sikkerhet og beredskap x
Skolebibliotek x x x x
Kompetanseutvikling om spesialpedagogikk og inkluderende praksis x x x x
Videreutdanning som virkemiddel i kvalitets- og kompetanseutvikling x x x x
Kunst og kultur i opplæringen/Samarbeid med kulturskolen x x
Opplæringstilbudet til fordrevne fra Ukraina x x
Læremidler x x x x
Skjermbruk/Filter på skolens enheter x x

Dette er i stor grad en deskriptiv rapport, med mange tabeller og figurer. Siden vi ikke oppgir desimaler i tabeller og figurer, vil ikke alltid prosentandeler summere seg nøyaktig til 100. Vær oppmerksom på at i enkelte analyser er gruppene små. Vi rapporterer primært på observerte forskjeller som er statistisk signifikante ifølge Pearsons kji-kvadrattest (5-prosentnivå), og vi har valgt å omtale slike forskjeller som «betydelige».

Gjenbruk