Tema | Skoleleder grunnskole | Skoleleder videregående | Skoleeier kommune | Skoleeier fylkeskommune |
---|---|---|---|---|
Kunstig intelligens i skolen | x | x | x | x |
Seksualitetsundervisning etter LK20/LK20S | x | x | x | x |
Støtteressurs om kjønn og identitet | x | x | x | x |
Bedre og mer inkluderende avgangsmarkering og russefeiring | x | x | ||
Kryssløp i vgo | x | |||
Sikkerhet og beredskap | x | |||
Skolebibliotek | x | x | x | x |
Kompetanseutvikling om spesialpedagogikk og inkluderende praksis | x | x | x | x |
Videreutdanning som virkemiddel i kvalitets- og kompetanseutvikling | x | x | x | x |
Kunst og kultur i opplæringen/Samarbeid med kulturskolen | x | x | ||
Opplæringstilbudet til fordrevne fra Ukraina | x | x | ||
Læremidler | x | x | x | x |
Skjermbruk/Filter på skolens enheter | x | x |
1 Innledning
Hvert halvår kartlegges aktuelle tema knyttet til Skole-Norge. Dette gjøres gjennom en spørreundersøkelse til et utvalg skoleledere og skoleeiere. På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU siden 2009 hatt ansvar for gjennomføringen av undersøkelsene. Denne undersøkelsen er nummer 33 i rekken. Undersøkelsen har fire målgrupper: skoleledere ved grunnskoler og videregående skoler, og kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere. Hver spørring er dokumentert gjennom en egen rapport med tittelen «Spørsmål til Skole-Norge». Undersøkelsen høsten 2024 ble gjennomført i perioden 19. september til 22. oktober. Antall tema som inngår i undersøkelsene varierer fra gang til gang, og noen tema gjentas med jevne mellomrom. I alt inngikk 13 tema i denne undersøkelsen. En oversikt over temaene, og hvilke av gruppene de har gått til, vises i tabell 1.1. Temaene presenteres i hvert sitt kapittel i rapporten.
Dette er i stor grad en deskriptiv rapport, med mange tabeller og figurer. Siden vi ikke oppgir desimaler i tabeller og figurer, vil ikke alltid prosentandeler summere seg nøyaktig til 100. Vær oppmerksom på at i enkelte analyser er gruppene små. Vi rapporterer primært på observerte forskjeller som er statistisk signifikante ifølge Pearsons kji-kvadrattest (5-prosentnivå), og vi har valgt å omtale slike forskjeller som «betydelige».