Tema | Skoleleder grunnskole | Skoleleder videregående | Skoleeier kommune | Skoleeier fylkeskommune |
---|---|---|---|---|
Kompetansepakke om folkehelse og livsmestring | x | x | x | x |
Demokrati og medvirkning | x | x | ||
Kompetanseutvikling og kapasitetsbygging | x | x | x | x |
Underveisvurdering | x | x | ||
Kvalitet i SFO | x | x | ||
Søkere uten læreplass og tilbudet de får | x | |||
Tilgang til læreplasser | x | |||
Treffsikkerhet ved tilsyn | x | x | x | x |
1 Innledning
Hvert halvår kartlegges aktuelle tema knyttet til Skole-Norge. Dette gjøres gjennom en spørreundersøkelse til et utvalg skoleledere og skoleeiere. På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU siden 2009 hatt ansvar for gjennomføringen av undersøkelsene. Denne undersøkelsen er nummer 34 i rekken. Undersøkelsen har fire målgrupper: skoleledere ved grunnskoler og videregående skoler, og kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere. Hver spørring er dokumentert gjennom en egen rapport med tittelen «Spørsmål til Skole-Norge». Undersøkelsen våren 2025 ble gjennomført i perioden 10. mars til 3. april. Antall tema som inngår i undersøkelsene varierer fra gang til gang, og noen tema gjentas med jevne mellomrom. I alt inngikk 8 tema i denne undersøkelsen. En oversikt over temaene, og hvilke av gruppene de har gått til, vises i tabell 1.1. Temaene presenteres i hvert sitt kapittel i rapporten.
Dette er i stor grad en deskriptiv rapport, med mange tabeller og figurer. Siden vi ikke oppgir desimaler i tabeller og figurer, vil ikke alltid prosentandeler summere seg nøyaktig til 100. Vær oppmerksom på at i enkelte analyser er gruppene små. Vi rapporterer primært på observerte forskjeller som er statistisk signifikante ifølge Pearsons kji-kvadrattest (5-prosentnivå), og vi har valgt å omtale slike forskjeller som «betydelige».