| Tema | Skoleleder grunnskole | Skoleleder videregående | Skoleeier kommune | Skoleeier fylkeskommune |
|---|---|---|---|---|
| Mobiltelefon på skolen | x | x | x | x |
| Søkere uten læreplass og tilbudet de får | x | |||
| Læreplasser | x | |||
| Skole-hjem samarbeid | x | x | x | x |
| Rekruttering av lærere i skolen | x | x | x | x |
| Sensorrekruttering | x | x | x | x |
| Opplæringstilbud for fordrevne fra Ukraina | x | x | x | |
| Kompetanseløftet for spesialundervisning og inkluderende praksis | x | x | x | x |
| Evaluering av fagfornyelsen | x | x | x | x |
1 Innledning
NIFU har gjennomført halvårlige spørreundersøkelser blant skoleledere og skoleeiere på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet siden 2009. Denne undersøkelsen er nummer trettito i rekken. Undersøkelsen har fire målgrupper: skoleledere ved grunnskoler og videregående skoler, og kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere. Hver spørring er dokumentert gjennom en egen rapport med tittelen «Spørsmål til Skole-Norge». Undersøkelsen våren 2024 ble gjennomført i perioden 20. mars til 24. april. Antall tema som inngår i undersøkelsene varierer fra gang til gang, og noen tema gjentas med jevne mellomrom. I alt inngikk 9 tema i denne undersøkelsen. En oversikt over temaene, og hvilke av gruppene de har gått til, vises i tabell 1.1. Temaene presenteres i hvert sitt kapittel i rapporten.
Dette er i stor grad en deskriptiv rapport, med mange tabeller og figurer. Siden vi ikke oppgir desimaler i tabeller og figurer, vil ikke alltid prosentandeler summere seg nøyaktig til 100. Vær oppmerksom på at i enkelte analyser er gruppene små. Vi rapporterer primært på observerte forskjeller som er statistisk signifikante ifølge Pearsons kji-kvadrattest (5-prosentnivå), og vi har valgt å omtale slike forskjeller som «betydelige».